ΣΧΕΔΙΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

 

Βασικός δείκτης της προόδου και προϋπόθεση για εξέλιξη κάθε κοινωνίας είναι ο πολιτισμός.


Η δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης του ατόμου με όλες τις μορφές που αυτή εμφανίζεται, και η παιδευτική -με τη βαθύτερη ουσιαστική έννοια- επίδραση της επαφής μιας κοινωνίας με το καλλιτεχνικό έργο, είναι σημαντικό κεκτημένο της δημοκρατίας και αγαθό αδιαπραγμάτευτο. Αυτό το αγαθό καλούμαστε να προστατεύσουμε , να ενισχύσουμε και να προβάλουμε σαν δημοτική παράταξη.
Η Καλαμάτα ευτυχώς διαθέτει ένα σημαντικό απόθεμα υποδομών, θεσμούς καταξιωμένους με σημαντικό έργο και εκπαιδευμένο στελεχικό δυναμικό, τις δημοτικές σχολές ΔΕΠΑΚ και το ΔΗΠΕΘΕΚ, ενώ τα τελευταία χρόνια με την διοργάνωση διεθνούς φήμης φεστιβάλ και εκδηλώσεων έχει βελτιώσει την εξωστρέφειά της και ενισχύσει την φήμη της σαν πόλη πολιτισμού.
Δυστυχώς όμως η απερχόμενη δημοτική αρχή δεν στήριξε όσο έπρεπε τους δημοτικούς αυτούς φορείς πολιτισμού. Το τεράστιο αυτό πολιτιστικό κεφάλαιο της πόλης δεν έχει ανανεωθεί από τη δεκαετία του 90 ενώ το περιβάλλον έχει αλλάξει οριστικά. Τόσο με την είσοδο των μεγάλων ιδρυμάτων (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταυρος Νιαρχος) όσο και με τον αναπόφευκτο ανταγωνισμό από άλλες πόλεις που αξιοποιούν τον πολιτισμό σαν βασικό πυλώνα του αναπτυξιακού τους σχεδίου. Μια συνθήκη που δεν άφησε ανεπηρέαστο ούτε το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού, την κορυφαία εξωστρεφή πολιτιστική εκδήλωση της πόλης, που πλέον έχει σοβαρούς διεκδικητές της θέσης που κατέχει στην Ελλάδα και διεθνώς.
Καταθέτουμε λοιπόν τη δική μας πρόταση για έναν αποτελεσματικότερο σχεδιασμό της πολιτιστικής πολιτικής του Δήμου μας:
Όπως θα δείτε στη συνέχεια υπάρχουν αναλυτικές προτάσεις για όλες τις παραμέτρους που συνθέτουν το τοπίο της πολιτιστικής ζωή της πόλης, είτε αυτές για τις οποίες ο Δήμος έχει την κύρια ευθύνη, είτε εκείνες στις οποίες μπορεί να συμβάλει εξασφαλίζοντας τις προϋποθέσεις για να αναπτυχθούν.
Όλες οι προτάσεις μας έχουν διαμορφωθεί με βάση 4 θεμελιώδεις θέσεις που χαρακτηρίζουν την δική μας προσέγγιση όχι μόνο στα θέματα του πολιτισμού, αλλά και σε άλλους τομείς της πολιτικής μας.

1. Ως Α.δ.ε.Π. είμαστε αντίθετοι με την ιδιωτικοποίηση της πολιτιστικής πολιτικής του δήμου και στη λογική της ανάθεσης σε μάνατζερ και εταιρείες που προσφέρουν ως πολιτική, διάσπαρτες παραστάσεις και ιδέες για χρηματοδότηση, με φυτευτό προϊόν άσχετο με την παράδοση στην πόλη μας και την δυναμική της. Από την απερχόμενη δημοτική αρχή -ειδικά την περίοδο της διεκδίκησης του τίτλου της πολιτιστικής πρωτεύουσας 2021- ακούσαμε θέσεις που ισοδυναμούσαν με αποποίηση του ρόλου του δήμου στην χάραξη πολιτιστικής πολιτικής. Θεωρούμε ότι ο δήμος πρέπει να έχει σαν γνώμονα την προαγωγή του πολιτισμού και την διάχυση του οφέλους -υλικού και μη- που προκύπτει από την επένδυση σε αυτόν, σε όλους τους δημότες,.


Αφού αναφερθήκαμε στην πολιτιστική πρωτεύουσα, ας πούμε αναλυτικότερα γι αυτήν την υπόθεση, την οποία ο Α.Δ στήριξε κριτικά, και με συμμετοχή των μελών του στις διαβουλεύσεις και τις θεματικές ομάδες εθελοντών, με βάση το σκεπτικό ότι στην χειρότερη περίπτωση θα μπορούσε να προσφέρει στην πόλη ένα δεκαετές πρόγραμμα πολιτιστικής πολιτικής που θα προέκυπτε μέσα από διαδικασίες τις οποίες ενστερνιζόμαστε.
Στην διάρκεια της ατυχούς υπόθεσης Καλαμάτα 21 πολλές φορές ειπώθηκε «Αφήστε τους ειδικούς», “ας μην μπερδεύονται οι πολιτικοί στα πόδια τους” (εννοώντας το δημοτικό συμβούλιο) από την πλευρά της πλειοψηφίας, και υπήρξαν και ανάλογες παραινέσεις από τους αυτοχρισμένους μέντορες της πόλης στον τομέα του πολιτισμού. Τέτοια αυτοκατάργηση, την στιγμή που δεν συζητούσαμε απλώς για μια σειρά εκδηλώσεων, αλλά -υποτίθεται- για ένα 10ετές πρόγραμμα που θα καθόριζε όχι μόνο την πολιτιστική πολιτική, αλλά και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της πόλης.
Ο κος δήμαρχος εξακολουθεί να πιστεύει ότι η επιτροπή ήταν προκατειλημμένη υπέρ της Ελευσίνας για πολιτικούς, οικονομικούς και συντεχνιακούς -των καλλιτεχνών- λόγους.
Δυστυχώς τελικά η υποψηφιότητά μας απορρίφθηκε κυρίως λόγω δικών μας αδυναμιών- αν δεν ήταν εξ αρχής πλασματικό το ενδιαφέρον για προεκλογικούς λόγους
Το 1821 προσφερόταν για μια σύνδεση με πράγματα που αφορούσαν την Ευρώπη και τον πολιτισμό (φιλελληνισμό, ρομαντισμό, διαφωτισμό κλπ).
Αντ’ αυτού η επιτροπή κάποια στιγμή απεκόμισε την εντύπωση πως πάμε να κάνουμε διοργάνωση σαν εκείνες για την πολεμική αρετή των ελλήνων. Η συσχέτιση της διοργάνωσης με την επέτειο των 200 χρόνων από το 1821 απέβη ατυχής με τον τρόπο που έγινε. Αλλά και η κεντρική ιδέα άλλαξε στο παραπέντε όπως και ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Καλλιεργήθηκε αρχικά η εικόνα πως η πόλη τα διαθέτει όλα. Σκοπός του θεσμού όμως ήταν να βοηθηθούν πόλεις να αντιμετωπίσουν προβλήματα -αναπτυξιακά και άλλα- μέσω του πολιτισμού. Η αρχική πρόταση δεν εστίαζε σε αυτό, και μόνο λίγους μήνες πριν την λήξη της προθεσμίας, άλλαξε τον καλλιτεχνικό διευθυντή ο οποίος προσπάθησε να αναδείξει μάταια, πως είμαστε στην ανατολική μεσόγειο σε μια κρίσιμη για την ασφάλεια περιοχή εν μέσω γεωπολιτικών αλλαγών και κρίσεων και στο επίκεντρο του μεταναστευτικού ρεύματος.
Εν πάση περιπτώσει μας άφησε -επειδή ήταν συμβατική υποχρέωση- το plan B.
Ένα σχέδιο με προτάσεις για τον πολιτισμό, με βάθος 10ετίας. Πρέπει -με πρωτοβουλία της νέας δημοτικής αρχής- να ανασυρθεί από την αφάνεια στην οποία περιήλθε από την επαύριον της ψήφισής του από το ΔΣ, να ξανασυζητηθεί η πληθώρα προτάσεων που προέκυψαν, με διαδικασίες ουσιαστικές, διαφανείς και πραγματικά αμφίδρομες με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, συλλογικότητες και δημότες.

2. Είμαστε αντίθετοι με κάθε είδους αποκλεισμό. Δυστυχώς τα προηγούμενα χρόνια, εκτός από την ενός ανδρός αρχή, είχαμε και το “γούστο του ενός” ως καθοριστικό παράγοντα στις επιλογές που σχετίζονται με τον πολιτισμό. Έτσι είδαμε από τη μια κάποιες αυθαίρετες επιλογές για μεγάλες ετήσιες εκδηλώσεις-θεσμούς (θα μιλήσουμε αναλυτικότερα στη συνέχεια γι' αυτές) και από την άλλη αδιαφορία έως και ακραία εχθρότητα για εκδηλώσεις με ιστορία, με υψηλό επίπεδο και με σημαντικό κοινό. Εμείς θέλουμε να καλύπτονται οι ανάγκες όλων όσοι θέλουν να εκφραστούν να δημιουργήσουν ή να ψυχαγωγηθούν. Πρέπει και μπορούν να χωρέσουν και να συνυπάρξουν όλες οι πρωτοβουλίες δημοτών και συλλογικοτήτων στο χώρο του πολιτισμού.


Ένα πρόσφατο παράδειγμα τέτοιου αποκλεισμού ήταν η ματαίωση -το περασμένο καλοκαίρι- του φεστιβάλ δρόμου .Ήταν μια ακραία ενέργεια, που πάντως, ανέδειξε μια γενικότερη αντίληψη περί άσκησης εξουσίας και, παρεμπιπτόντως, και μια επιλεκτική ελαστική αντίληψη περί “κοινής ησυχίας” ( Μηδενική ανοχή σε μια νεολαιίστικη εκδήλωση, ελαστικότητα όταν πρόκειται για λευκές κλπ νύχτες, πανηγύρια αλλά και γάμους και κλαμπ της παραλίας) Προφανώς δεν θέλουμε πόλη μαυσωλείο, ούτε σόδομα και γόμμορα, αλλά δεν θέλουμε αποκλεισμούς βάσει προτιμήσεων ομάδων πίεσης. Και θεωρούμε και ότι μια κάποια ανοχή μεταξύ αλλήλων -με δεδομένη την ως τώρα μονομερή ελαστικότητα υπέρ εκδηλώσεων συγκεκριμένης αισθητικής- θα είχε καλά αποτελέσματα
Αντίστοιχη αντιμετώπιση είχε αρχικά και το φεστιβάλ ντοκιμαντερ (οι προβολές του τη δεύτερη χρονιά έγιναν αναγκαστικά στο ακατάλληλο αμφιθέατρο Κουμουνδούρου, με στήριξη από την Περιφέρεια) ή το φεστιβάλ τζαζ που δεν βοηθήθηκε, ενώ και ξεκίνησε με πρωτοβουλία διδασκόντων στη Φάρις, και έφερε κορυφαίους παγκοσμίως μουσικούς του είδους στην Καλαμάτα. Ακόμα και το ροκ διήμερο southfest που οργανώθηκε με την ενίσχυση της Φάρις στο πάρκο του Αλμυρού, ήταν κάτι που θα άξιζε να έχει συνέχεια, αλλά μάλλον πρυτάνευσαν τα οργισμένα τηλεφωνήματα των περιοίκων που οδήγησαν στην εκ των άνω εντολή “Σταματήστε τους Σατανάδες”.
Ευτυχώς το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ καθιερώθηκε και μεγεθύνθηκε, και πιστεύω και ότι το φεστιβάλ δρόμου θα συνεχιστεί ακόμα καλύτερο.
Υπάρχουν ακόμα το φεστιβάλ μηδέν, το καλλιτεχνικό στέκι, η νέα κινηματογραφική λέσχη και το στούντιο bandapart, όλα πρωτοβουλίες ατόμων και συλλογικοτήτων με εξωστρεφή δραστηριότητα και απήχηση στην πόλη. Υπάρχουν ακόμα και ομάδες που σχηματίζουν λέσχες ανάγνωσης και συγγραφικές ενώσεις που διοργανώνουν συχνά διαλέξεις -συνήθως με αφορμή ένα βιβλίο ή μια ταινία- με αξιόλογους ομιλητές.
Όλα αυτά πρέπει να ενθαρρυνθούν, και επί πλέον να διευκολυνθούν και να ενισχυθούν όποτε αποφασίζουν να κάνουν μια μεγαλύτερης κλίμακας εκδήλωση ή ακόμη και να ενταχθούν σε μια πιο σύνθετη και διάρκειας περισσότερων ημερών εκδήλωση υπό την αιγίδα του δήμου με ανάλογο περιεχόμενο. Ακόμα και στο “περιθώριο” των κύριων εκδηλώσεων του φεστιβάλ χορού (σε μια αντίληψη που θα αναλύσουμε παρακάτω)


ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Η φετινή του επιτυχημένη διοργάνωση και επισκεψιμότητα είναι αναμφισβήτητη και έχει εξελιχθεί σε Πελοποννησιακό.
Στόχος μας είναι η στήριξή του σε συνεργασία με τους υπεύθυνους (κ.Πετροπούλου) εξέταση των αιτημάτων για χώρους ανάδειξης της ταινιοθήκης και του δημιουργικού ντοκιμαντέρ και της αύξησης της επιχορήγησης του δήμου με παράλληλη μείωση των εξόδων φύλαξης και ενοικίασης της αίθουσας. Ξέρουμε όλοι πως από τη μια μεριά ο δήμος επιχορηγεί και έπειτα τα παίρνει πίσω μέσω του ενοικίου της αίθουσας. Αυτό στοχεύουμε να αλλάξει και θα το προσπαθήσουμε.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΟΜΟΥ
Το φεστιβάλ δρόμου θα ενισχυθεί και θα στηριχθεί ώστε να γίνει θεσμός για την πόλη, όπως γίνεται και σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Την φετινή χρονιά δυστυχώς διακόπηκε από την δημοτική αρχή και δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί με την αστεία δικαιολογία της διατάραξης της κοινής ησυχίας στην γειτονιά. Αυτό δεν θα ξαναγίνει.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΗΔΕΝ
Με επιτυχημένη πορεία από το 2005 συνεχίζει κάθε χρόνο να υποκινεί τους videoart δημιουργούς να παρουσιάζουν πρωτότυπα έργα διευκολύνοντας την επικοινωνία και την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των καλλιτεχνών ντόπιων και από το εξωτερικό. Θα το στηρίξουμε και θα βοηθήσουμε την εξωστρέφειά του.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Ένα φεστιβάλ που έκανε τα πειραματικά του βήματα πριν αρκετά χρόνια, και με ικανοποίηση παρατηρούμε να επαναδραστηριοποιείται από το Ωδείο Καλαμάτας τα τελευταία δύο χρόνια, με συναυλίες από διεθνούς φήμης μουσικούς, όπως η πιανίστα Αλεξία Μουζά Arenas και… Το σημαντικότερο είναι ότι κατά τη διάρκεια του προσφέρονται σεμινάρια από τους μουσικούς σε μαθητές του Ωδείου Καλαμάτας.


ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΘΑΡΑΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Ένα φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Ωδείο Καλαμάτας και τον Σύλλογο Γονέων Σπουδαστών της ΦΑΡΙΣ, επίσης περιλαμβάνει συναυλίες, σεμινάρια και διαγωνισμό κιθάρας με αναφορά στον μεγάλο σολίστ, διεθνούς αναγνώρισης, Γεράσιμου Μηλιαρέση, μαθητή του θρυλικού Andres Segovia.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
Ήδη κάποια δειλά βήματα ξεκίνησαν, και πάλι από το Ωδείο Καλαμάτας. Θεωρούμε πως η προσπάθεια πρέπει να ενδυναμωθεί, να αποκτήσει διεθνές επίπεδο και, επιπλέον, οι κοινές ρίζες στις μουσικές της Μεσογείου και των Βαλκανικών χωρών να αποτελέσουν γέφυρες φιλίας και αλληλεγγύης μεταξύ των λαών μας.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ
Με ικανοποίηση παρακολουθήσαμε το εργαστήρι γλυπτικής που πραγματοποιήθηκε τα τελευταία τρία χρόνια. Τον πρώτο χρόνο στον πεζόδρομο του αρχαιολογικού μουσείου, και τα επόμενα δύο στην παραλία, και με την προσθήκη της κεραμικής τέχνης, στο πάρκο του πανελληνίου, με πρωτοβουλία του πολιτιστικού φορέα «Καλλιτεχνικό Στέκι Καλαμάτας».
ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΖΑΖ . Με το ίδιο επίπεδο που είχαν τα δυο που έγιναν στο παρελθόν. Στο ιστορικό κέντρο, στο κάστρο, στο πάρκο του λιμενικού και στο πάρκο των σιδηροδρόμων, με συμμετοχές ελλήνων και ξένων κορυφαίων μουσικών του είδους.

ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Πρέπει να το στηρίξει ο Δήμος. Πρωτοδιοργανώθηκε σε μια κρίσιμη περίοδο, στηρίχθηκε από όλες τις δυνάμεις του δημοκρατικού τόξου , έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στο να διατηρήσει η πόλη τον ανεκτικό χαρκτήρα που τη διακρίνει, και έπαιξε ρόλο και σε πανελλαδικό επίπεδο στην ανάσχεση των επιδιώξεων της ακροδεξιάς.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΛΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ
Έχουμε επίσης αρκετές εκδηλώσεις που κατά κάποιον τρόπο συνδέονται με την κάθε εποχή του χρόνου, κι αυτό δεν είναι λάθος. Καρναβάλι, λευκές νύχτες, γιορτή παραδοσιακών προϊόντων(άρτος, οίνος, έλαιον). Κάποιες είναι μονοθεματικές, κάποιες υπερκαταναλωτικές, και όλες "γεωγραφικά ή χρονικά περιορισμένες. Η κεντρική ιδέα είναι να γίνουν πολυθεματικές, να εντάξουν λαϊκή τέχνη, παράδοση, συλλογικότητες -και κατανάλωση και προβολή της παραγωγής- και να έχουν κάποια διάρκεια και διασπορά σε όλη την πόλη, ή να συνδεθούν με τοπικές μικρότερες εκδηλώσεις που εμφανίζουν κάποια συνέχεια.
Έχουμε λοιπόν:

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ
Τελευταία χάνει την δυναμική του έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και για το κόστος και για την ποιότητά του και για τα πρότυπα διασκέδασης που λανσάρει. Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουμε κάτι από την διοργάνωση; Να εντάξουμε δρώμενα που προβάλλουν την παράδοσή μας και την ιστορία του τόπου με διάχυση των εκδηλώσεων σε όλες τις γειτονιές ώστε να απομακρυνθεί η αίσθηση ότι τις ξεχνάμε.

Γιορτή Μεσσηνιακών προϊόντων. Θα μπορούσε να διεξαχθεί στην αρχή της τουριστικής σεζόν ώστε τα τοπικά προϊόντα να προβληθούν σε περισσότερους επισκέπτες. Θετική η εθελοντική βοήθεια από τους πολιτιστικούς συλλόγους που δραστηριοποιούνται και αναβιώνουν τα παραδοσιακά μας έθιμα με δρώμενα. Το πάρκο των σιδηροδρόμων και στην συνέχειά του το πάρκο του λιμενικού, ώστε να αξιοποιηθεί κι αυτό, είναι μια ιδέα για τον χώρο διεξαγωγής του.


ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΑ
Άλλη μια εκδήλωση -με αρκετό παρελθόν- που παλιότερα δεν ήταν μονοθεματική και περιελάμβανε εκδηλώσεις με ευρύτερη θεματολογία. Εντάσσονται κι αυτά στην κατηγορία που συζητάμε. Ο δήμος της Κηφισιάς επιχειρεί τα τελευτία χρόνια -με παρόμοιο τρόπο- να ανανεώσει την εκεί ανθοκομική έκθεση.

Γενικά, πέρα από την κουλτούρα των μεγάρων και των διάσημων καλλιτεχνών και πέρα από την καθαρή διασκέδαση, υπάρχει μια κουλτούρα που αναπτύσσεται καθημερινά από τα κάτω, από άτομα και συλλογικότητες, που έχει τοπικά χαρακτηριστικά, και που αλληλεπιδρά και τροφοδοτεί την καθιερωμένη τέχνη.

Ίσως λοιπόν, μια από τις εκδηλώσεις αυτού του είδους να είχε την δυνατότητα να μετεξελιχθεί σε μια μεγαλύτερη γιορτή που θα καλύπτει όλη την πόλη, σε πλατείες και δημόσιους χώρους, με την συμμετοχή όλων των κατοίκων, σαν αυτήν που διοργανώνει ο δήμος της Βαρκελώνης κάθε Αύγουστο στην περιοχή “Gracia”. Στην πόλη αλλά και στο νομό υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες και σχήματα που θα επιθυμούσαν την συμμετοχή τους, ενώ γειτονιές της Καλαμάτας όπως η συνοικία της Ανάληψης ή τα Γιαννιτσάνικα, θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν κάποιες απο τις εκδηλώσεις.

Και βέβαια το κλίμα αυτών των εκδηλώσεων, θα μπορούσε να διαχέεται και σε άλλα σημεία της πόλης, κατά τη διάρκεια της ημέρας, με άλλους τρόπους. H δουλειά των χειροτεχνών και των καλλιτεχνών δρόμου, μαζί με τη δουλειά άλλων δημιουργών, είναι ένας απ' αυτούς. Κάτι ανάλογο με τον τίτλο «Τέχνη καθ’ οδόν», διοργανώνει τα τελευταία χρόνια ο Δήμος Ηρακλείου με μεγάλη επιτυχία και σημαντική προβολή.

 

3. Θεωρούμε απαραίτητη -και στον τομέα του πολιτισμού- τη διαδημοτική συνεργασία και τη συνεργασία με την Περιφέρεια, και γενικότερα την “δικτύωση” της πόλης και των πολιτιστικών θεσμών της με άλλες πόλεις και αντίστοιχους θεσμούς.

ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ- ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ- ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Αποτελεί κόσμημα για την πόλη μας και έχει όλες τις προϋποθέσεις να αποτελέσει μοχλό πολιτιστικής προβολής για την περιοχή μας και να αξιοποιηθεί προς όφελος των δημοτών. Είναι γνωστό ότι κόστισε 13,3 εκατομμύρια ευρώ από το 3ο ΚΠ.Σ. μέσω ΕΣΠΑ και παραδόθηκε 5 χρόνια μετά την αρχική προθεσμία, ότι κοστίζει πολλά χρήματα η καθημερινή του λειτουργία κυρίως επειδή δεν κατασκευάσθηκε με νέες μορφές ενέργειας και ότι η απελθούσα δημοτική αρχή αναζητεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή.
Πρότασή μας για την αξιοποίησή του είναι: Ν’ αποτελέσει ξεχωριστό οργανισμό με δικό του Δ.Σ. και με συμμετοχή φυσικά και του δήμου ώστε μέσω νέων συνεργασιών, τόσο στα πλαίσια του φεστιβάλ χορού με παράλληλες εκδηλώσεις από καλλιτέχνες μεμονωμένους, όσο και με ποικίλης θεματικής εκδηλώσεις (εκθέσεις, διαλέξεις, σεμινάρια για την τέχνη) ανοικτές στους δημότες και να γίνει πόλος έλξης για τον πολιτισμό, σε όλη την Πελοπόννησο.
Κατά την ίδια λογική που οι παραστάσεις στο θέατρο Επιδαύρου αυτονόητα δεν απευθύνονται μόνο στην Αργολίδα , έτσι και οι εκδηλώσεις που θα στεγάζει το μέγαρο χορού πρέπει να αποκτήσουν αντίστοιχη εμβέλεια. Τουλάχιστον σε επίπεδο Πελοποννήσου.
Άλλωστε σε όλη την Πελοπόννησο απουσιάζουν πολιτιστικές υποδομές σαν το μέγαρο χορού Καλαμάτας, και δεν είναι πιθανό -ούτε λογικό- να κάνει άλλος δήμος της περιφέρειας ανάλογη επένδυση.
Όσο για το φεστιβάλ χορού, αναγνωρίζεται από όλους σαν την σημαντικότερη πολιτιστική εκδήλωση που προβάλλει διεθνώς την πόλη. Μετά τα πρώτα επιτυχημένα όμως χρόνια με προσκεκλημένα σχήματα εγνωσμένης αξίας και όσο το φεστιβάλ ήταν μονοπωλιακού χαρακτήρα στην Ελλάδα, ακολούθησε μια κάμψη στην προσέλευση και την προβολή του, που οφείλεται στο ανέβασμα ανάλογων παραστάσεων στην Αθήνα (στα πλαίσια του φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και από τα μεγάλα ιδιωτικά ιδρύματα) όσο και στην οικονομική κρίση και την έλλειψη κονδυλίων υποστήριξής του. Πρέπει λοιπόν να επανεπιβεβαιώσει το κύρος του ως κορυφαία εκδήλωση με πανελλαδικό και διεθνές ενδιαφέρον. Πρότασή μας, είναι αυτό να γίνει με την επίτευξη ευρύτερων συνεργασιών ώστε να αποτελέσει διεθνές γεγονός, ενώ στο περιθώριο μπορούν να υλοποιούνται πολιτιστικές δράσεις που θα του προσδώσουν ξανά την μοναδικότητα.
Μια ιδέα είναι οι παράλληλες εκδηλώσεις κατά τα πρότυπα του Fringe στο φεστιβάλ Εδιμβούργου. Πιο συγκεκριμένα να πραγματοποιούνται σημαντικές σε αριθμό παράλληλες εκδηλώσεις, που θα λαμβάνουν χώρα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους της πόλης (από τους χώρους που δεν χρησιμοποιεί πλέον το φεστιβάλ -κάστρο, πολυκλαδικό, πνευματικό κέντρο, δημοτικό θέατρο, έως και χώρους όπως αυτός που μας φιλοξενεί σήμερα) λίγο πριν , λίγο μετά και κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ χορού.
Θα δέχεται προτάσεις συμμετοχής λιγότερο γνωστών και πιο πειραματικών σχημάτων και καλλιτεχνών, από όλο το φάσμα των τεχνών, συμβατές βέβαια με την φυσιογνωμία και τις υψηλές του προδιαγραφές του φεστιβάλ χορού, και η επιλογή θα γίνεται από μια επιτροπή υψηλού καλλιτεχνικού κύρους, ανεξάρτητη, αλλά σε συνεργασία φυσικά με το φεστιβάλ.
Αυτό βεβαίως σε συνεργασία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου.


ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΩΔΙΩΝ
Το πρόσφατα καθιερωμένο φεστιβάλ χορωδιών από το 2015 εξελίσσεται σε σημαντικό φθινοπωρινό γεγονός που βοηθά την τουριστική προβολή και την οικονομία της πόλης. Τα τελευταία χρόνια το φεστιβάλ συνδιοργάνωσε ο δήμος με την Ιnterkultur. Κάτω από την ομπρέλα της Interkultur, συνεργάζονται μη κερδοσκοπικές εταιρείες αλλά και εμπορικές επιχειρήσεις με κοινό στόχο την προώθηση του πολιτισμού, και ειδικά της χορωδιακής μουσικής σε κάθε γωνιά του πλανήτη.  Εμείς προτείνουμε το φεστιβάλ εκτός από αποκλειστικά ερασιτεχνικών χορωδιών να επεκταθεί και σε επαγγελματικές χορωδίες διεθνούς εμβέλειας που θα αναδείξουν την Καλαμάτα και τον χορωδιακό τουρισμό της καθιερώνοντάς το σε πανπελοποννησιακό. Επιπλέον προτείνουμε την προβολή και των ερασιτεχνικών σχημάτων της πόλης μας με την διοργάνωση ανά έτος ενός Καλαματιανού -παράλληλου ίσως -φεστιβάλ από τις τοπικές μας χορωδίες που θα λειτουργήσει σαν κίνητρο για την αυτοβελτίωσή τους.
Στην βασική θέση μας περί συνεργασιών
εντάσσεται και η πρόθεση περαιτέρω ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Μεσσήνης μέσω εκδηλώσεων με διαδημοτική φυσικά εδώ συνεργασία (Καλαμάτας-Μεσσήνης) χωρίς ενδιάμεσους.
Ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Μεσσήνης θα πρέπει να προβληθεί περισσότερο -και με τη δική μας συμβολή- και να αυξηθεί η επισκεψιμότητά του, αφού κάτι τέτοιο -εκ των πραγμάτων- θα ωφελήσει και την Καλαμάτα που γειτνιάζει.

4. Οι επιλογές και για την πολιτιστική πολιτική πρέπει να είναι αποτέλεσμα συνεχών διαβουλεύσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς, τις ομάδες και τα σχήματα που ασχολούνται με τα πολιτιστικά γενικότερα , καθώς και με όλους τους δημότες, στους οποίους εξάλλου πρωτίστως απευθύνονται. Και αυτό θέλουμε να γίνει και σήμερα μέσω της συμμετοχής σας και της συμβολής σας στην επικαιροποίηση του προγράμματός μας.

Στην ενότητα αυτή αναφερόμαστε και στην ανάγκη εξωστρέφειας των σχολών της Φάρις, που μπορούν να λειτουργήσουν σαν “καταλύτες”, με την συνεργασία τους με άλλες καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες σε εκδηλώσεις, αλλά και στη δημιουργία ενός Creative hub -εν προκειμένω στο δημοτικό κτίριο στη στοά Λόντου- που μπορεί να παραχωρηθεί με χρησιδάνειο σε πολλές ομάδες από κοινού για συνδιαχείριση. Το Hub όχι μόνο θα στεγάζει πολλές διαφορετικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, αλλά θα ενθαρρύνει την ανταλλαγή ιδεών, επιρροών ή και τις συμπράξεις μεταξύ δημιουργών -και ενδεχομένως τη συνύπαρξη κοινού- που προέρχονται από διαφορετικά background.

ΣΧΟΛΕΣ ΤΗΣ ΦΑΡΙΣ:
Σχολή χορού. Αποτελεί ένα σημαντικό σχολείο το μοντέρνου και σύγχρονου χορού στον Δήμο Καλαμάτας, έχοντας εκπαιδεύσει και αναδείξει πολλούς επαγγελματίες χορευτές. Τα τελευταία χρόνια έχει διαπιστωθεί η ανάγκη να αποκτήσει η σχολή εξωστρέφεια με συνεργασίες και εκδηλώσεις που θα προβάλλουν το έργο των μαθητών και των δασκάλων της. Η στέγασή της στο νεοκλασικό Ζουμπούλειο μέγαρο παρουσιάζει προβλήματα συντήρησης, ενώ έχει ήδη συζητηθεί να μεταφερθεί στο Μέγαρο Χορού.

Εικαστικό Εργαστήρι. Καταβλήθηκαν προσπάθειες για την εξωστρέφειά του που μπορούν να γίνουν πιο εντατικές για όλες τις μορφές της τέχνης που φιλοξενεί (πηλός, ζωγραφική, γλυπτική). Πιστεύουμε πως μπορεί να αγκαλιάσει όλους τους φιλότεχνους δημότες και να γίνει το δικό τους εργαστήρι, με λογικά δίδακτρα που να συμβαδίζουν πάντα με την ποιοτική διδασκαλία. Χαιρετίζουμε τις επιτυχημένες πρωτοβουλίες, που προβάλλουν και διαφημίζουν την δουλειά των μαθητών και των καθηγητών. Θα συνεχίζουμε να το στηρίζουμε ως δημοτική αρχή.

Δημοτική Πινακοθήκη Αντικειμενικά, το κτήριο που στεγάζει την Δημοτική πινακοθήκη είναι ακατάλληλο, τόσο η θέση του (σε ένα σκοτεινό σοκάκι του ιστορικού κέντρου, με μικρούς χώρους σε 2 ορόφους, χωρίς δυνατότητα στάθμευσης, δύσκολα ανιχνεύσιμο) όσο και σαν προδιαγραφές, το κτήριο δεν ανταποκρίνεται σε μια σύγχρονη πινακοθήκη, Με αποκλεισμούς σε Α.Μ.Ε.Α και ηλικιωμένους, δεν τηρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις της εποχής μας. Συνεπώς προτείνουμε την μετεγκατάστασή σε κεντρικό σημείο της πόλης. Και προκρίνουμε την εκδοχή να χρησιμοποιηθεί το ισόγειο του ιστορικού Δημαρχείου, στον πεζόδρομο της Αριστομένους που, προς το παρόν, φιλοξενεί υπηρεσίες ήσσονος σημασίας. Έτσι, θα ενισχυθεί κάθε προσπάθεια εξωστρέφειάς και εικαστικής παιδείας με την δυνατότητα φιλοξενίας εκθέσεων και δράσεων σε συνεργασία και με μουσεία της Ευρώπης, και γενικώς του εξωτερικού της χώρας, με πολλαπλάσια οφέλη για την πόλη μας.

Δημοτικό Ωδείο. Έχει να επιδείξει ένα σημαντικό έργο, αποδεικνύοντας την εξωστρέφειά του με ποικίλες εκδηλώσεις που διεξάγονται όλο τον χρόνο και με εκλεκτούς προσκεκλημένους μουσικούς. Χαιρετίζουμε την δημιουργία συμφωνικής ορχήστρας, και θεωρούμε υποχρέωση της νέας Δημοτικής αρχής την υποστήριξη της, σε όλα τα σημεία, ώστε να καθιερωθεί και σε περιφερειακό επίπεδο. Θεωρούμε ότι απαιτείται η μέγιστη υποστήριξή από το δήμο, και η διάθεση επιπλέον κτηρίου σύγχρονων προδιαγραφών, επίσης επιθυμούμε την συμβολή του στην ενίσχυση συνεργασίας, μεταξύ ομάδων και ατόμων, από διάφορα πεδία της τέχνης και με διαφορετικές επιρροές και αναφορές.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ
Αποτελεί ζωντανό κομμάτι της μουσικής παράδοσης της πόλης μας και έχει προσφέρει σπουδαίο μουσικό έργο που εκτείνεται από τη διδασκαλία πνευστών και κρουστών τη συμμετοχή σε παρελάσεις, θρησκευτικές εκδηλώσεις και τελετές στις εκκλησίες της Καλαμάτας και της ευρύτερης περιοχής ,εθιμοτυπικές εκδηλώσεις. μέχρι και συναυλίες σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους και έχει τιμηθεί πολλές φορές για το έργο και την προσφορά της συμπράττοντας και με σημαντικούς σολίστ και συμμετέχοντας σε φεστιβάλ φιλαρμονικών στην Ελλάδα αλλά και στη Βοστώνη (εορτασμός 25η Μαρτίου με την ομογένεια). Σαν δημοτική αρχή θα ενισχύσουμε και στηρίξουμε κάθε πρωτοβουλία της και την μεγαλύτερη εξωστρέφειά της.

Αρωγή του δήμου σε όλες τις προσπάθειες τις σχετικές με την φιλαναγνωσία από βιβλιοθήκες, ενώσεις συγγραφέων, λέσχες ανάγνωσης κλπ. Θεωρούμε πολύ θετικό το γεγονός ότι πύκνωσαν τον τελευταίο καιρό οι εκδηλώσεις που διοργανώνονται από τις βιβλιοθήκες, ή φιλοξενούνται στους χώρους τους.
Υπάρχει και η ιδέα για λειτουργία ΛΑΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ. Είναι κάτι που έχει δοκιμαστεί με επιτυχία από το Δήμο Αγ. Παρασκευής και το εξετάζουν και άλλοι δήμοι στην Αττική. Η δική μας πρόταση είναι να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών και όχι απλώς μια σειρά διαλέξεων. Βεβαίως δεν εξαρτάται μόνο από μας, αφού η κεντρική ιδέα είναι το γνωστικό αντικείμενο που θα προσφέρει να είναι σχετικό με ότι διδάσκεται στις σχολές που ήδη έχουμε στην πόλη μας.

 

ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ - ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ – ΕΠΕΚΤΑΣΗ

Η ιδέα ότι η Καλαμάτα διατρέχεται από έναν “άξονα πολιτισμού” ,ο οποίος σηματοδοτείται από μια σειρά σημαντικών κτιρίων, με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, είναι αποτυπωμένη και στο σχέδιο πόλης , αλλά και στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της πόλης μετά τους σεισμούς.
Μια σειρά από αξιόλογα κτίρια κατά μήκος του ιδεατού αυτού άξονα που ξεκινάει από την παραλία και φθάνει στο κέντρο, απ' όπου διακλαδίζεται προς τα βόρεια και βορειοανατολικά, είχαν καταγραφεί, και είχε γίνει προσπάθεια να αποκατασταθούν και να βρεθούν νέες χρήσεις. Κάποια ήταν ή έγιναν δημοτικά, κάποια στέγασαν ή στεγάζουν χρήσεις που σχετίζονται με τον δήμο και τον πολιτισμό, άλλα όχι πια (κι αυτό είναι πρόβλημα, γιατί υφίστανται τη φθορά του χρόνου), ενώ υπάρχουν και κάποια που αποτελούν πηγή αμηχανίας, όπως ο μύλος στο λιμάνι ή το παλιό εργοστάσιο του Καρέλια.
Θα μπορούσε να γίνει κι εδώ μια δράση τύπου “Ατενίστας” με σήμανση και ανάδειξη των σημαντικών κτιρίων, ή και κάποια ηλεκτρονική εφαρμογή που να δίνει το ιστορικό τους υπό μορφή πληροφορίας στο κινητό του επισκέπτη. Αλλά αυτό είναι μια μικρή και εύκολη επέμβαση.
Εμείς λοιπόν προκρίνουμε 3 τέτοια κτίρια , που κατά τη γνώμη μας υπάρχουν ώριμες ιδέες για την αξιοποίησή τους
1. Σχολή Παπαφλέσσα. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο χώρος αυτός (αίθουσες και εξωτερικός του χώρος) από κοινού - δήμος και επιμελητήριο- και να αποτελέσει ένα πολυχώρο για δραστηριότητες σχετικές με τον τουρισμό και τον πολιτισμό.
Αναφερόμαστε ουσιαστικά σε ένα cluster, ένα σύμπλεγμα που στεγάζει διαφορετικές πολιτισμικές δημιουργικές δράσεις. Πολλές υποβοηθητικές λειτουργίες, όπως προβολή, οργάνωση, άντληση πόρων, υποβολή προγραμμάτων, design συμπίπτουν -είτε πρόκειται για ένα σχολείο τουρισμού, είτε έναν οργανισμό προώθησης προϊόντων είτε για διάφορα καλλιτεχνικά πρότζεκτ. Αυτά μπορούν να υπηρετηθούν από τον ίδιο μηχανισμό υποστήριξης.
Η ανοικτή εσωτερική αυλή, που μπορεί να “ανοίξει” προς την οδό Φαρών, προσφέρεται και για υπαίθριες εκδηλώσεις οποιασδήποτε μορφής, και για εκθέσεις που απαιτούν μεγάλο χώρο π.χ. Γλυπτικής , ενώ γενικά η διάταξή του θυμίζει το μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς, που έχει όντως φιλοξενήσει εκδηλώσεις συμβατές με αυτό που προτείνουμε π.χ. Κινηματογράφος και γαστρονομία.
2. Κτίριο ΔΕΗ δίπλα στο ΔΗΠΕΘΕΚ. Εδώ προτείνουμε να στεγασθεί ένα νέο θεατρικό εργαστήρι που σχεδιάζουμε. Την δημιουργία δηλαδή σχολής θεάτρου όπου θα παραδίδονται μαθήματα υποκριτικής, θα γίνονται σεμινάρια αλλά και παραστάσεις. Η γειτνίασή του με το ΔΗΠΕΘΕΚ θα διευκόλυνε τη συνέργια μεταξύ τους ενώ από την άλλη θα αξιοποιείτο ένα άδειο κτίριο που ανήκει στο δήμο.
3. Κτίριο στη Στοά Λόντου που το αναφέραμε ήδη. Το δημοτικό κτίριο, όπου στεγαζόταν ο κοινωνικός φορέας και το ληξιαρχείο στη στοά Λόντου, που μπορεί να γίνει ένας πολυχώρος εκδηλώσεων HUB( συναυλίες, προβολές, παρουσιάσεις βιβλίων, εκθέσεις κλπ) με στόχο την εξωστρέφεια του δήμου στα πολιτιστικά και την ανταποδοτικότητα.

Μόλις μάθαμε ότι κατατέθηκε αίτημα για να υπαχθεί στο πρόγραμμα “Δημιουργική Επανάχρηση Δημοτικής Ακίνητης Περιουσίας” η επισκευή της "Ηλέκτρας" με 1.372.680,00 ευρώ για "διαμόρφωση χώρου ώστε να εξυπηρετηθούν οι πολιτιστικές ανάγκες των τοπικών πολιτιστικών συλλόγων, καθώς και οι πολυεπίπεδες δραστηριότητες του Δήμου. (σεμινάρια, διαλέξεις, εκθέσεις, συνέδρια)"
Στη συνέχεια όμως διαβάζουμε ότι “συζητείται η παραχώρηση της λειτουργίας σε ιδιώτη”
Θα ήταν καλό να διατηρήσει τον “κινηματογραφικότου χαρακτήρα” ο χώρος. Και να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς το παρακείμενο πνευματικό κέντρο. Στο πλαίσιο αυτό θα ήταν και ευπρόσδεκτη η μερική παραχώρηση σε ιδιώτη, αλλά και στο πανεπιστήμιο που οργάνωσε σχετικές εκδηλώσεις, στη λέσχη, και άλλους φορείς. Και η Φάρις μπορεί να φέρει σχετικές εκδηλώσεις, αλλά και να φιλοξενηθούν παραστάσεις από αθήνα και λοιπή ελλάδα, που δεν έρχονται γιατί δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος.
Η αναφορά αυτή μας οδηγεί στο θέμα της αποκατάστασης και ανάδειξης των διατηρητέων και όχι μόνο κτιρίων του κέντρου
ΠΟΛΛΑ ΕΧΟΥΝ ΕΙΠΩΘΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΔΥΣΚΟΛΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ ΚΑΘΩΣ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ και ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΤΑΙΠΕΔ. ΟΜΩΣ η περιοχή που ξεκινάει περίπου από εδώ που είμαστε τώρα, επεκτείνεται προς τα ανατολικά πέραν της αριστοδήμου και προς προς βορρά μέχρι την 23ης μαρτίου. προσήλκυε και στο παρελθόν, -και το ίδιο συμβαίνει και τώρα. - χρήσεις που σχετίζονται με τον πολιτισμό, την ήπια ψυχαγωγία και τη δημιουργία. Ήδη υπάρχουν πολλά σημεία στα τετράγωνα αυτά, με τέτοιες χρήσεις. Δυστυχώς υπάρχουν και πολλά κτίρια εγκαταλελειμένα και με σοβαρές ζημιές από τους σεισμούς που αποτελούν επίσης πηγή αμηχανίας, όπως αναφέραμε και πιο πάνω. Ο δήμος θα μπορούσε να ενισχύσει την αυθόρμητη δυναμική που παρουσιάζει αυτή η περιοχή, μέσω αναπλάσεων, κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (και με την αξιοποίηση δημοτικών κτιρίων στην κατεύθυνση που περιγράψαμε) δίνοντας κίνητρο και στους ιδιώτες να επισκευάσουν και να διαθέσουν τα ακίνητά τους . Όμως αυτό είναι κάτι που θα αναπτύξουμε περισσότερο στην ενότητα “Περιβάλλον-Ποιότητα ζωής”. Ας προσθέσουμε μόνο ότι προ ολίγων ημερών δόθηκε στη δημοσιότητα η πρόταση  ενός «ειδικού ευρωπαϊκού προγράμματος για την ένταξη διατηρητέων κτηρίων και μνημείων που ανήκουν σε ιδιώτες (πολίτες και φορείς ΝΠΔ και ΙΔ) στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020». Είναι κάτι, που αν γίνει τελικά, το χρειαζόμαστε και μπορούμε να το αξιοποιήσουμε.

ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΚΑΣΤΡΟΥ
Ανάδειξη της εισόδου του κάστρου, στερέωση των τειχών και καλύτερη προβολή του. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες ανάδειξης της εισόδου από την εφορεία αρχαιοτήτων καθώς και οι εργασίες στερέωσης και ο δήμος θα διευκολύνει όπου χρειαστεί. Ανάγκη υπάρχει επίσης και για τον φωτισμό όλου του κάστρου με τον κατάλληλο για την κατηγορία του και την ιστορικότητα του τρόπο.


Πνευματικό κέντρο
Σε αυτό το σημείο να επισημάνουμε την αναγκαιότητα
άμεσων παρεμβάσεων στο Πνευματικό Κέντρο, με απαραίτητες εργασίες συντήρησης του και ανασχεδιασμό των διαθέσιμων χώρων.

ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
Οι υποδομές -και διαθέτουμε πολλές- και οι αρχαιολογικοί Να γίνουν άμεσα οι εργασίες συντήρησης του και να ανασχεδιαστούν οι διαθέσιμοι χώροι του.
χώροι είναι το υλικό υπόβαθρο για να υλοποιηθούν οι πολιτικές μας, άρα πρέπει να συντηρηθούν, να αναδειχθούν, να αξιοποιηθούν, αλλά και να προστατευθούν μεσα από τον χωροταξικό σχεδιασμό.
Η ευρύτερη περιοχή έχει σπουδαίους αρχαιολογικούς χώρους που αποτελούν σημαντικό πλεονέκτημα για την ήπια τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και ο δήμος πρέπει να βοηθήσει εντατικότερα.
1. ΑΡΧΑΙΑ ΘΟΥΡΙΑ
Συνεργασία με την Ένωση φίλων της αρχαίας Θουρίας, την κα Αραπογιάννη και την εφορεία αρχαιοτήτων για την ανάδειξη του ανασκαφικού χώρου .Ο χώρος αυτός μπορεί να αξιοποιηθεί τουριστικά και σε συνδυασμό με την κοντινή απόσταση από την πόλη μας να ενισχύσει την τοπική οικονομία με νέες θέσεις εργασίας των κατοίκων που ασχολούνται κυρίως με την γεωργία.
2. ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
Διαδημοτική όπως προαναφέραμε συνεργασία για την διαρκή προβολή της περιοχής.
3.ΑΚΟΒΙΤΙΚΑ-Πρωτοελλαδικό μέγαρο και ιερό του Ποσειδώνος. Απαιτείται η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου αρχικά με καθαρισμό της περιοχής η οποία είναι κοντά στις εκβολές του ποταμού Άρι και στη συνέχεια ο κατάλληλος φωτισμός της σε συνδυασμό και με τον ποδηλατοδρόμο. Συνεργασία και με εθελοντικούς και πολιτιστικούς συλλόγους.

 ΤΑ ΠΑΡΚΑ ΩΣ ΧΩΡΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ
Το πάρκο των σιδηροδρόμων, στο κέντρο της πόλης συνδέει την πλατεία με το λιμάνι και αποτελεί το μοναδικό πάρκο αναψυχής.
Ένα πάρκο μπορεί να γίνει είτε “κοινωνικός πυκνωτής” ή “μαύρη τρύπα” ανάλογα με το αν είναι ελκυστικό στους εν δυνάμει χρήστες του , με βάση αυτά που τους προσφέρει/προτείνει. Το παράδειγμα του πεδίου του Άρεως στην Αθήνα είναι χαρακτηριστικό. Όσες προσπάθειες κι αν έγιναν να περιφραχθεί, να περιφρουρηθεί, να ανακαινιστεί, αδυνατεί ακόμα να παίξει το ρόλο που έπαιζε μέχρι τη δεκαετία του 90, ως γέφυρα ανάμεσα στις συνοικίες που το περιστοιχίζουν και πόλος έλξης για τους κατοίκους τους.
Προς το παρόν το δικό μας πάρκο επιλέχθηκε να περιφραχτεί για ασφάλεια χωρίς να επιδιωχθούν κάποιες δράσεις που όντως θα αφορούν και θα προσελκύουν κόσμο όσο το δυνατόν περισσότερες μέρες και ώρες. Μέχρι σήμερα ο χώρος παρότι μπορεί να αξιοποιηθεί κι αλλιώς χρησιμοποιείται προς το παρόν μόνο για αθλοπαιδιές. Στόχος μας να γεμίσει με κόσμο χειμώνα-καλοκαίρι: Με την διενέργεια μόνιμης φωτογραφικής έκθεσης με την ιστορία του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο (στα βαγόνια του)και με επισκέψεις σχολείων. Με την παραχώρηση με ευνοϊκούς όρους για μουσικές ή θεατρικές εκδηλώσεις . Ακόμη και οι χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις θα μπορούσαν να επεκταθούν και εδώ.
Ας αναφερθούμε στο σημείο αυτό και στην ατυχή παραχώρηση του Α ορόφου του σταθμού του ΟΣΕ μέσα στο πάρκο στους έφεδρους. Πέρα από το ότι αποκαλύφθηκε πως είχε -εν αγνοία των δημοτικών συμβούλων που ψήφισαν υπέρ- και μια ρατσιστική πτυχή αυτή η παραχώρηση, ήταν γενικότερα μια λάθος επιλογή. Οι παραχωρήσεις τέτοιων μοναδικών υποδομών σε φορείς , δεν μπορεί να είναι για εντευκτήρια. Πρέπει να εξασφαλίζουν ότι θα υπάρχει ανταπόδοση στους δημότες με προσφορά εκδηλώσεων και εξωστρέφεια. Για παράδειγμα το κτίριο που διαθέτει το πάρκο χρησιμοποιείται σήμερα από το Μ.Ε.Θ. σαν χώρος για τις θεατρικές του πρόβες. Είναι μια καλή επιλογή, που θα μπορούσε να γίνει ανταποδοτική , κάνοντας κάποιες παραστάσεις μέσα στον ίδιο το χώρο ή και έξω από αυτόν. Ή ακόμα και άλλες εκδηλώσεις, διαλέξεις, σεμινάρια κλπ.
Μιλάμε για πράγματα που έχουν γίνει. Την περίοδο μετά τους σεισμούς ο χώρος αυτός είχε φιλοξενήσει συναυλίες, παραστάσεις χορευτικών ομάδων, σειρά σεμιναρίων κλπ
ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Στο πάρκο θα μπορούσε ακόμα να έχουμε μια αναβίωση της έκθεσης βιβλίου που διεξαγόταν παλιότερα στην παραλία. Στην Αθήνα διεξαγόταν στο πεδίο του Άρεως και τώρα στο Ζάππειο. Ο δήμος θα ενθαρρύνει και θα στηρίξει μια τέτοια επανεκκίνηση, σε συνεργασία με τις ενώσεις βιβλιοπωλών και τους εκδοτικούς οίκους

Πολιτισμός και κοινωνική πολιτική, παιδική ηλικία, τρίτη ηλικία, προσβασιμότητα.

Αν και το θέμα θα αναλυθεί διεξοδικά στον άξονα του προγράμματος που αφορά στην κοινωνική πολιτική μας για τον δήμο, στην προκειμένη περίπτωση αναφέρουμε  επιγραμματικά κάποιες κατευθύνσεις.
Επειδή λοιπόν τα πολιτισμικά αγαθά αφορούν όλους τους δημότες, δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε αναφορά σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες όπως τα παιδιά και οι ηλικωμένοι, καθώς και στις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Πρόθεσή μας είναι οι δημοτικοί φορείς να οργανώνουν εκδηλώσεις που απευθύνονται τις κατηγορίες αυτές.
Εκπτώσεις ή και δωρεάν είσοδος για τις ομάδες αυτές, σε όλες τις εκδηλώσεις που διοργανώνει ο Δήμος.
Κίνητρα και στους ιδιωτικούς φορείς που χρησιμοποιούν δημοτικές υποδομές, για τήρηση ανάλογης πολιτικής σε σχέση με τις συγκεκριμένες ομάδες.
Δικτύωση των πολιτιστικών δομών του δήμου με τις αντίστοιχες κοινωνικές δομές και τα σχολεία, για συντονισμό των συγκεκριμένων δράσεων.
Και κάποια στιγμή να αποκτήσουμε πολυχώρο στην κλίμακα των παιδιών δημοτικού, για παραστάσεις, εκθέσεις προβολές, συναυλίες διαλέξεις κλπ

 
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ - ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ

Το θέμα μας σήμερα δεν είναι ούτε η ανάπτυξη γενικά, ούτε οι πηγές χρηματοδότησης της πολιτικής του δήμου.
H χρήση ωστόσο του παράγοντα του πολιτισμού, ως μέσου ανάπτυξης, έχει αρκετές δυνατότητες, είτε ως βασικός παράγοντας ανάπτυξης, είτε ως κομμάτι της ανάπτυξης, είτε ως ποιοτικός παράγοντας της ανάπτυξης.
Το πρόγραμμα δεν υπερβαίνει τις οικονομικές δυνατότητες του δήμου. Δεν εξαγγείλαμε ούτε νέο μέγαρο χορού, ούτε την πρόθεση να χρηματοδοτήσουμε μια ιδιωτική τρέλα όπως υπήρχε πιθανότητα να συμβεί με το Κ21 με τη λογική που ΄πήγε να κυριαρχήσει. Θέλουμε να ενσιχύσουμε, να προβάλουμε και να δώσουμε ευκαιρία να αναπτυχθούν περισσότερο αυτά που ήδη έχουμε.
Συχνά όντως, υπάρχει περίπτωση να μην επιτυγχάνεται αυτοχρηματοδότηση στον πολιτισμό. (το κόστος επίσκεψης σε ένα μουσείο, για παράδειγμα, δεν καλύπτει το κόστος συντήρησης των εκθεμάτων). Ωστόσο, ο πολιτισμός δεν είναι αντιπαραγωγικός, αφού μέσω της επένδυσης στον πολιτισμό υπάρχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη σε άλλους τομείς της της οικονομίας. Tα project πολιτισμού χρηματοδοτούνται από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς επίσης και από προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης αλλά και από εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως το crowdfunding.
Σημαντικότερο όλων όμως είναι η μόχλευση δημιουργικών δυνάμεων, που μπορούν να συνεισφέρουν στην υλοποίηση των project παρέχοντας εγκαταστάσεις, εθελοντική εργασία, τεχνογνωσία και επιτυγχάνοντας βιώσιμες συνεργασίες.

Η Ε.Ε. προσφέρει διαφορετικούς τρόπους χρηματοδότησης πέρα των καθιερωμένων προγραμμάτων, όπως είναι η απευθείας χρηματοδότηση, που αναφέρεται παραπάνω (Πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη).
Η δεύτερη αυτή μορφή χρηματοδότησης αντλείται μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ ή ΣΕΣ (Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης ), η οποία διοχετεύεται μέσω των Περιφερειών στους ενδιαφερόμενους φορείς.

Πέρα από τις χρηματοδοτήσεις, που προσφέρονται από την Ε.Ε. με σκοπό την ενίσχυση της πολιτιστικής βιομηχανίας, υπάρχουν και θεσμοί, οι οποίοι ενισχύουν την ανάπτυξη σε μια περιοχή και θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως θεσμικά εργαλεία της Ε.Ε. ενισχυτικής οικονομικής επίδρασης.
Τέτοιο εργαλείο είναι και ο θεσμός των Ευρωπαϊκών πολιτιστικών Πρωτευουσών, και υπάρχουν κι άλλα.
Με αφορμή τη συγκεκριμένη αναφορά, ξαναβάζουμε την ιδέα για διεκδίκηση του τίτλου της “ευρωπαϊκής πρωτεύουσας νεολαίας”. Το είχαμε προτείνει αμέσως μετά το τέλος της υποψηφιότητας για πολιτιστική πρωτεύουσα, σαν εναλλακτική για το 2021, προκειμένου να αξιοποιήσουμε τη δυναμική που είχε αναπτυχθεί, και τη δουλειά που είχε γίνει για το φάκελο του Κ21. Μπορούμε να το δούμε για το 2023 ή το 2024. Ο δήμος Θεσσαλονίκης που αξιοποίησε το θεσμό, θεωρεί ότι το ισοζύγιο ήταν θετικό.